چگونه زیست بخوانیم؟ بهترین روش مطالعه زیست شناسی برای کنکور چیست؟

برای داوطلبان رشته تجربی، درس زیست شناسی مهم ترین درس محسوب می شود زیرا ضریب زیست شناسی در کنکور ۱۲ است و بیشتر از هر درس دیگری در نتیجه کنکور تاثیرگذار خواهد بود. لذا آگاهی از روش صحیح مطالعه زیست برای کنکور بر هر داوطلب کنکور تجربی واجب است. همچنین با توجه به اینکه زیست شناسی در امتحانات نهایی و محاسبه معدل نیز ضریب بالایی دارد، روش خواندن زیست برای امتحان نهایی و امتحانات مدرسه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ مهم ترین نکات مربوط به روش مطالعه زیست شناسی و ترتیب صحیح مراحل خواندن زیست را برای شما عزیران توضیح خواهیم داد. اگر ابهام یا سوالی برای شما باقی ماند در قسمت نظرات انتهای همین صفحه بنویسید تا در کوتاه ترین زمان به سوالات شما عزیزان پاسخ دهیم.

اما قبل از ادامه مطالعه این مقاله، توصیه می کنیم ویدیو زیر را که درباره مراحل مطالعه و نحوه مطالعه زیست شناسی کنکور است مشاهده کنید. برای مشاهده فیلم روی دکمه پخش ▶️ در وسط تصویر زیر کلیک کنید:

دانلود این ویدیو

 

روزی چند ساعت زیست بخوانیم؟

اولین نکته ای که درمورد روش مطالعه زیست کنکور باید به آن توجه کرد، کمیت مطالعه یا به عبارتی ساعت مطالعه لازم برای این درس است. کمیت و کیفیت مطالعه دو بال موفقیت برای هر کنکوری هستند. حتی اگر بالاترین کیفیت مطالعه را داشته باشید و از بهترین روش مطالعه زیست شناسی برای کنکور یا امتحانات نهایی استفاده کنید، در صورتی که ساعت مطالعه کافی به این درس اختصاصی ندهید نتیجه مطلوبی برای شما به همراه نخواهد داشت.

در برنامه درسی هر روز باید درس زیست شناسی را جای دهید و در هر هفته باید حداقل ۲۵ درصد از کل ساعت مطالعه شما مربوط به درس زیست شناسی باشد. به عنوان مثال اگر ۴۰ ساعت در هفته مطالعه دارید باید حداقل ۱۰ ساعت از این حجم مطالعه مربوط به درس زیست شناسی باشد. این تعداد ساعات باید بین مطالعه تشریحی درسنامه و فیلم و تست زنی تقسیم گردد.

بهترین روش خواندن زیست، زیاد خواندن آن است.

افرادی که در درس زیست شناسی نسبت به سایر دروس ضعف دارند و همچنین افرادی که از رشته هایی غیر از رشته تجربی قصد شرکت در کنکور تجربی دارند باید بیشتر از ۲۵ درصد در هر هفته به درس زیست شناسی اختصاص دهند.

هر چه ساعت مطالعه هفتگی بالاتری داشته باشید می توانید ساعات بیشتری را به هر درس اختصاص دهید. ساعت مطالعه لازم برای هر دانش آموز یا داوطلب کنکور بسته به عوامل مختلف از جمله پایه درسی، سرعت مطالعه، سرعت یادگیری، عادات مطالعه و غیره متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله ساعت مطالعه رتبه های برتر را در سایت مشاوران ۱۰۰ مشاهده کنید.

 

مراحل و روش صحیح خواندن زیست برای کنکور

هر فصل از کتاب زیست شناسی دبیرستان را  طبق مراحل زیر مطالعه کنید:

۱- در ابتدا یک بار عناوین سرفصل ها را ببینید تا متوجه شوید موضوع کلی فصل چیست. سپس یک دور کل فصل را از روی کتاب درسی بدون مکث و وقفه یا به حالت روزنامه وار بخوانید.

۲- در مرحله بعد فصل مورد نظر را همراه با سرفصل های کتاب کمک درسی که در اختیار دارید به چندین بخش کوچک تقسیم کنید. هر بخش کوچک می تواند شامل یک صفحه یا حداکثر چند صفحه از کتاب درسی باشد.

۳- سپس هر بخش را این بار با دقت بیشتر از روی کتاب درسی با خط کشی زیر متن کتاب بخوانید و قیدها و کلمات مهم آن بخش را با روشی که در ادامه توضیح خواهیم داد مشخص کنید.

۴- در مرحله بعد، درسنامه ی بخش مربوطه را از روی کتاب کمک آموزشی که در اختیار دارید بخوانید.

۵- حالا به سراغ تست های آموزشی کتاب کمک درسی خود بروید و فقط تست های آموزشی مربوط به همان بخشی که مطالعه کرده اید را بزنید.

۶- همه ی نکات جدیدی که از این تست ها استخراج کرده اید را در حاشیه ی کتاب درسی خود بنویسید. اگه پاسخ تست ها را نمی دانید نگران نباشید زیرا هنوز در مرحله یادگیری اولیه هستید.

۷- پس از اینکه بخش اول به این ترتیب به پایان رسید، سراغ بخش بعدی از همان فصل بروید و به همین ترتیبی که گفته شد بخش بعدی را نیز ابتدای از روی کتاب درسی، سپس درسنامه کتاب کمک درسی مطالعه کنید و تست های آموزشی همان بخش را حل کنید و در نهایت نکات تست های آموزشی آن بخش را در حاشیه کتاب درسی خود یادداشت کنید. برای تک تک بخش ها این مراحل را به ترتیب اجرا کنید.

۸- بعد از اینکه تمام بخش ها را از روی کتاب درسی و درسنامه کتاب کمک درسی مطالعه کردید و برای هر بخش تست آموزشی کار کردید، فصل مورد نظر به پایان می رسد. اکنون باید یک بار دیگر مطالب همان فصل را همراه با نکاتی که در حاشیه های کتاب درسی یادداشت کرده بودید بخوانید و پس از گذشت حداقل ۲۴ ساعت، تستهای جامع تر و مفهومی تری از کل فصل کار کنید. این تست ها ممکن است مربوط به هر بخشی از فصل باشند و یا بصورت ترکیبی از بخش های مختلف همان فصل طرح شده باشند. هنگام بررسی پاسخ تست ها، حتما پاسخ تشریحی و علت غلط بودن سایر گزینه ها را نیز بخوانید زیرا با خواندن پاسخ تشریحی هم مطالب برای شما دوباره مرور خواهند شد و هم ممکن است نکته جدیدی یاد بگیرید که به تکمیل یادگیری شما و فهم بهتر مطالب آن فصل کمک کند.

۹- در آخرین مرحله بعد از انجام همه این کارها باید آن فصل را خلاصه نویسی کنید. درباره خلاصه نویسی زیست شناسی در ادامه توضیح خواهیم داد. پس از خلاصه نویسی فصل، به سراغ فصل بعد بروید و به همین ترتیب مراحل مطالعه فصل جدید را اجرا کنید.

بطور خلاصه مراحل ۹ گانه ای  که برای تسلط بر هر فصل از کتاب های زیست شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم باید اجرا کنید به ترتیب عبارتند از: یک بار روخوانی کلی فصل، تقسیم فصل به بخش های کوچک، مطالعه دقیق تر هر بخش از روی کتاب درسی، مطالعه درسنامه کتاب کمک درسی مربوط به همان بخش، حل تست های آموزشی مربوط به بخش مورد نظر، یادداشت نکات تست ها در حاشیه کتاب درسی، اجرای این مراحل به ترتیب برای بخش های بعدی آن فصل، اتمام فصل، یک بار مطالعه کل فصل و نکات حاشیه نویسی شده از روی کتاب درسی، حل تست های جامع از کل فصل، خلاصه نویسی کل فصل. شیوه ذکر شده، بهترین روش خواندن زیست شناسی برای کنکور و در واقع روش زیست خواندن رتبه های برتر بوده است.

 

روش خلاصه نویسی زیست شناسی کنکور

همانطور که گفته شد، آخرین مرحله مربوط به روش مطالعه درس زیست برای کنکور، مرحله خلاصه نویسی است. اما هدف از خلاصه نویسی درس زیست شناسی با خلاصه نویسی دروسی مانند ریاضی و فیزیک متفاوت است.

مطالب دروسی مانند فیزیک و ریاضی با این هدف خلاصه نویسی می شوند که در مرورهای بعدی همه مطالب را از روی خلاصه های از قبل نوشته شده مطالعه و یادآوری کنید تا نیازی به مطالعه کامل همه مطالب کتاب درسی یا درسنامه ها نداشته باشید. اما هدف از خلاصه نویسی درس زیست این است که قبل از مرور مطالب کتاب درسی در هفته ها یا ماه های بعد، یک دید و شمای کلی از مطالب مهم و کلیات فصل در اختیار داشته باشید و در واقع مطالب اصلی را به صورت نمودار در ذهن خود بازیابی کنید تا در حین مطالعه متن کتاب درسی زیست شناسی، روی جزئیات تمرکز بیشتری داشته باشید.

جهت آشنایی بیشتر با روش خلاصه نویسی دروس برای کنکور، مقاله چگونه خلاصه نویسی کنیم را در سایت مشاوران ۱۰۰ مطالعه کنید.

نکته بسیار مهم درباره شیوه خواندن زیست برای کنکور، توجه به تفاوت خلاصه نویسی و حاشیه نویسی است. در هنگام تست زنی و خواندن پاسخ تشریحی تست ها، اگر با نکته جدید یا نکته باارزشی مواجه شدید، نیاز به نوشتن آن در برگه های خلاصه نویسی نیست بلکه باید آن نکته را در حاشیه کتاب درسی یادداشت کنید تا در مرورهای بعدی همه نکات ریز را همراه با متن کتاب درسی بصورت یکجا مطالعه کنید.

نکات ریز زیست شناسی را حاشیه نویسی کنید اما مطالب اصلی را خلاصه نویسی کنید.

مساله دیگری که در هنگام مطالعه زیست برای کنکور باید مدنظر قرار دهید این است که زمان مطالعه هر فصل را یادداشت کنید تا در دوران جمع بندی کنکور بدانید که مطالعه و مرور هر فصل تقریبا چقدر زمان نیاز دارد و بتوانید برنامه ریزی مناسبی برای جمع بندی و مرور فصل های کتاب زیست شناسی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوران جمع بندی، مقاله بهترین روش جمع بندی کنکور را در سایت مشاوران ۱۰۰ مطالعه کنید.

 

اهمیت ترکیبی خواندن در نحوه مطالعه زیست شناسی

احتمالا متوجه شده اید که در چند سال اخیر سوالات زیست کنکور نظام جدید نسبت به سال های قبل تر دشوارتر و ترکیبی تر شده بطوری که گاها چهار گزینه ی یک تست هر کدام از فصل های متفاوتی از کتاب های درسی دهم، یازدهم و دوازدهم استخراج شده اند. همین مساله اهمیت ترکیبی خواندن زیست نظام جدید را بیش از پیش آشکار می سازد.

در پاسخ به این سوال که «چگونه زیست را ترکیبی بخوانیم» ابتدا باید از خود بپرسیم که کدام فصل های کتاب زیست قابلیت ترکیب شدن با یکدیگر دارند و باید بصورت موضوعی و ترکیبی مطالعه شوند و از هر موضوع یا هر فصل چند سوال ترکیبی در کنکور مطرح می شود، سپس به سراغ ترکیبی خواندن آنها برویم. برای دریافت پاسخ این سوالات حتما ویدیو زیر را تماشا کنید:

دانلود این ویدیو

 

نحوه مطالعه شکل های کتاب درسی زیست شناسی

شکل های کتاب درسی زیست شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و هر سال مورد توجه طراحان سوالات کنکور سراسری هستند. هنگام مطالعه درس زیست شناسی، به ارتباط بین تصاویر و متن کتاب توجه کنید. کلیه نکات شکل ها را که توسط دبیر در کلاس درس گفته شده یا در متن درسنامه کتاب کمک درسی ذکر شده در حاشیه کتاب درسی و اطراف شکل یادداشت کنید.

تست های مربوط به تصاویر زیست شناسی در کنکور دو گروه هستند:

۱- گروه اول سوالاتی هستند که عینا شکل کتاب درسی را رسم کرده و از آن سوال طرح می کنند.

۲- گروه دوم سوالاتی هستند که هیچ تصویری از آن ها در دفترچه کنکور گنجانده نشده، بلکه از نکات داخل شکل کتاب درسی سوال طرح شده است. داشتن حافظه تصویری قوی در پاسخگویی به این سوالات مفید خواهد بود.

در هر دو حالت شما باید به قدری مطالعه دقیق داشته باشید که بتوانید نکات شکل را به متن کتاب و متن کتاب را به شکل مرتبط کنید. گاهی حتی لازم است شکل مورد نظر طراح سوال را به سایر فصل های کتب زیست شناسی ربط دهید. بنابراین روش درست خواندن زیست برای کنکور این است که هر قسمتی از شکل که در کتاب درسی نام آن ذکر شده را به خاطر بسپارید و هر توضیحی که درباره آن قسمت از شکل در متن کتاب درسی بیان شده است را با دقت مطالعه کنید و این دو را به یکدیگر ربط دهید.

 از تصاویر زیر در چند سال اخیر مستقیما در کنکور سراسری تجربی سوال طرح شده است.

تصاویر زیست شناسی کنکور سال های اخیر مهم ترین شکل های کتاب زیست شناسی شکل های زیست کنکور نظام جدید

لازم به ذکر است که در دفترچه سوالات کنکور سراسری تجربی، تصاویر زیست به صورت سیاه و سفید چاپ می شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم هنگام مطالعه و بررسی تصاویر کتاب درسی، قسمت های مختلف شکل را با توجه به رنگ های آن به خاطر نسپارید بلکه موقعیت و شکل هندسی هر قسمت را بدون توجه به رنگ آن به خاطر بسپارید.

در صورت داشتن وقت کافی، می توانید از کتاب هایی مانند کتاب زیست تصویری خیلی سبز، کتاب عکس و مکث زیست گاج یا کتاب زیستاگرام مهروماه استفاده کنید تا تسلط بیشتری روی تصاویر کتاب درسی زیست شناسی پیدا کنید.

بهترین کتاب زیست تصویری خیلی سبز زیستاگرام تصویر نامه زیست مهروماه عکس و مکث زیست گاج شکل ها تصاویر زیست کنکور

 

چگونه قیدهای زیست را بخوانیم: برخی، بعضی، اغلب، بیشتر، همه

در چند سال اخیر کلمات خاص و قیدها در کنکور اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. یک روش مناسب برای به خاطر سپاری قیدها و اینگونه کلمات، ایجاد حافظه تصویری با استفاده از مداد رنگی یا مارکر است. به عنوان مثال:

کلمات با بار معنایی مثبت مانند: بسیاری، اغلب، تقریبا همه با یک رنگ (مثلا سبز)

کلمات با بار معنایی منفی مثل: برخی، بعضی با یک رنگ (مثلا زرد)

کلماتی مثل همه، همیشه  با یک رنگ (مثلا آبی)

با این روش شما تا حدودی نسبت به رنگ ها شرطی خواهید شد و بهتر می توانید قیدها و کلماتی از این دسته را به خاطر بپسارید: مثبت، منفی، همه و همیشه، بعضی و برخی و غیره. البته بعضی از کتاب های کمک درسی زیست شناسی از جمله کتاب زیست شناسی انتشارات زیر ذره بین این کار را به خوبی انجام داده اند و تا حدودی کار شما را راحت تر کرده اند.

روش دیگری که برای به خاطر سپاری قیدهای کتاب زیست شناسی می توانید از آن استفاده کنید، استفاده از استثناهای هر جمله است. به عنوان مثال در کتاب درسی می خواهید که «بیشتره مهره دارن ساکن خشکی شش دارند». ممکن است در جلسه کنکور یا آزمون های آزمایشی به یاد نیاورید که قید این جمله «بیشتر» بود یا «همه». اما اگر استثنای این جمله را بدانید که از بین مهره داران کدام دسته شش ندارند، راحت تر می توانید کلمه مناسب را به یاد بیاورید.

بعضی از دوزیستان خشکی زی با اینکه مهره دار هستند اما شش ندارند و حتی آبشش هم ندارند و از طریق پوست و حفره های دهانی تنفس می کنند. بنابرین نمی توان گفت «همه مهره دارن خشکی شش دارند» بلکه باید گفت «بیشتر مهره داران خشکی شش دارند». بسیاری از این نکات و استثناها در کتاب های کمک درسی زیست شناسی کنکور ذکر شده اند.

در صورت داشتن وقت کافی و صلاح دید مشاور کنکور تجربی، می توانید از کتاب های قیدنامه زیست شناسی کنکور نیز استفاده کنید.

 

سایر نکات روش مطالعه زیست برای کنکور

برای داشتن بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور، تنها بسنده کردن به نکاتی که در این مقاله گفته شد کافی نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش مطالعه زیست شناسی توصیه می کنیم که حتما ویدیوی تکمیلی زیر رو هم مشاهده کنید. برای مشاهده فیلم روی دکمه پخش ▶️ در وسط تصویر زیر کلیک کنید:

دانلود این ویدیو

 

پاسخ به سوالات شما درباره نحوه مطالعه زیست شناسی کنکور

اگر ابهام یا سوالی درباره طریقه خواندن زیست برای کنکور دارید که در این مقاله پاسخ آن را دریافت نکردید، می توانید در قسمت نظرات انتهای همین صفحه کامنت بگذارید و سوال خود را ارسال کنید تا در کوتاه ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

 

سوالات متداول درباره روش مطالعه زیست

🦠〖زیست شناسی〗را چگونه بخوانیم تا بتوانیم در کنکور تجربی درصد بالایی بزنیم؟

بهترین روش مطالعه زیست و جدیدترین نحوه خواندن زیست شناسی کنکور شامل ۹ مرحله است از جمله مطالعه اولیه، مرور، تست زنی، خلاصه نویسی زیست و … که در متن مقاله توضیح داده شده است.

🧬 بهترین روش مطالعه زیست شناسی نظام جدید برای کنکور تجربی کدام روش است؟

روخوانی سریع، بخش بندی فصل، مطالعه درسنامه زیست، تست آموزشی، استخراج نکات تست و حاشیه نویسی، تست ترکیبی، مرور و خلاصه نویسی مراحلی است که در روش مطالعه زیست شناسی کنکور باید رعایت شوند و در این مقاله بررسی شده اند.

🔬 چگونه قیدهای زیست را برای کنکور تجربی مفهومی بخوانیم تا فراموش نکنیم؟

سه دسته قید در کتاب زیست شناسی وجود دارند که رنگ آمیزی بهترین روش مطالعه برای آن هاست. نحوه خواندن قیدهای زیست برای کنکور در متن مقاله کامل توضیح داده شده است.

✍️ ترکیبی خواندن زیست یعنی چه و بهترین روش مطالعه ترکیبی زیست شناسی کنکور چیست؟

ابتدا فصل های ترکیبی جانوری، گیاهی، ژنتیک و … را بشناسید سپس این فصل ها با هم مطالعه کنید. فصل های ترکیبی زیست کنکور و روش مطالعه آن ها در قالب یک ویدیو در این مقاله توضیح داده شده است.

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۴ نظر


  1. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من دوازدهم تجربی هستم الان که نزدیک عید هستیم میخواستم ببینم چه منبعی را خوبه کار کنم
    ی سری فصل نخونده هم از زیست سه سال دارم
    کتاب تست هر سه سالمم خیلی سبز هست

    • سلام ریحانه خانم. منبع مناسب برای زیست کاملا به این بستگی داره که زیست رو در چه حد خونده، درصدهاش توی ازمون‌های ازمایشی چقدر بوده، ایا صفر هست یا قصد جمع بندی زیست رو داره، همه اینها روی جواب سوالتون موثره. بهترین پاسخ رو مشاور کنکور تجربی که تا الان باهاش پیش رفتید و آشنایی بیشتری با شما داره میتونه به این سوال جواب بده.
      اما به طور کلی منابع کمک درسی مثل میکرو گاج زیست، درسنامه و تست خیلی سبز و نشرالگو کتاب هایی هستن که اکثر دانش آموزان متوسط و قوی ازشون استفاده می‌کنند.
      اگر از منبعی تا حالا استفاده کردین و مباحثی که باهاش پیش رفتید نتیجه گرفتید و درصدهای خوبی در ازمون‌های آزمایشی داشتید بهتره با همون منبع پیش برید.

  2. سلام من دانش آموز پایه دهم هستم برای درس زیست میخواستم ببینم کدوم کتاب آموزشی مفید تر است؟

    • مشاوران 100

      سلام فاطمه خانم. برای آموزش اولیه زیست شناسی ترجیحا کتاب خیلی سبز.
      برای تست زنی هم خیلی سبز خوبه اما اگر منبع دوم میخواید سه بعدی نشرالگو یا میکرو گاج زیست.

  3. سلام وقت تون بخیر من دانش آموز دهم هستم در درس های ریاضی فیزیک و شیمی میتونم خوب تست بزنم ولی در درس زیست نمیدونم چرا نمیتونم زیست رو خوب تست بزنم در حالی که کتاب رو فولم

    • سلام سحر خانم. تک تک توصیه های ذکر شده در این صفحه و در ویدیوها رو باید با دقت اجرا کنید. منبع کمک اموزشی هم اهمیت زیادی داره باید متناسب با سطح شما انتخاب بشه.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *