نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته های پیراپزشکی و پزشکی کنکور

دارا بودن نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در ۱۳ رشته از رشته های دانشگاهی گروه تجربی مطرح است. این رشته ها عبارتند از داروسازی، فیزیوتراپی، رادیولوژی، رادیوتراپی، اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، کاردرمانی، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای و علوم تغذیه.

به استثنای رشته های مذکور، در سایر رشته ها از جمله پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و … داوطلبان کنکور تجربی باید دارای سلامت جسمانی (از نظر تنفس، قلب و گردش خون، جهاز هاضمه، دستگاه ادراری) و دارای سلامت روانی باشند.

 

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته شنوایی شناسی

نقص عضوهای غیرموثر برای تحصیل در رشته شنوایی شناسی عبارتند از: ۱-یک چشم بودن ۲-دو پا نداشته باشد اما با صندلی چرخدار بتواند حرکت کند.

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته شنوایی شناسی

 

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته های رادیولوژی و رادیوتراپی و داروسازی

موارد نقص عضو غیر موثر برای سه رشته داروسازی، تکنولوژی پرتوشناسی و تکنولوژی پرتودرمانی یکسان بوده و عبارتند از:  ۱-داشتن یک چشم و یک گوش. ۲-یک تا سه انگشت غیر از انگشت شست در یک دست. ۳-یک پا نداشته باشد اما با پای مصنوعی قادر به راه رفتن باشد.

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته رادیولوژی

 

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی و  کاردرمانی و هوشبری

افرادی که یک چشم و یک گوش سالم دارند مجاز به انتخاب رشته فیزیوتراپی و هوشبری می باشند. همچنین داوطلبان دارای یک چشم یا یک گوش نیز می توانند در رشته کاردرمانی تحصیل کنند.

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی

 

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته علوم تغذیه

داوطلبان دارای این شرایط مجاز به تحصیل در رشته علوم تغذیه می باشند: ۱-دارای یک گوش و یک چشم ۲-فاقد دو پا اما قادر به راه رفتن با پای مصنوعی ۳-یک انگشت غیر از انگشت شست

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته علوم تغذیه

 

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی

افراد دارای یک گوش و نیز افراد فاقد دو پا که البته قادر به راه رفتن با پای مصنوعی هستند مجاز به تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی می باشند.

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی

 

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته اتاق عمل

افرادی که دارای یک گوش سالم هستند قادر به تحصیل در رشته اتاق عمل می باشند. سایر نقص ها برای تحصیل در این رشته مجاز نیستند.

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته اتاق عمل

 

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت

داوطلبانی که یک چشم و یا یک گوش و یا یک دست دارند مجاز به انتخاب رشته و تحصیل در رشته های مهندسی بهداشت محیط و مهندسی بهداشت حرفه ای می باشند.

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته مهندسی بهداشت

 

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته بینایی سنجی

داشتن یک گوش و یک پا نقص عضو غیرموثر برای تحصیل در رشته بینایی سنجی محسوب می شود.

نقص عضو غیر موثر برای تحصیل در رشته بینایی سنجی

 

بجز موارد فوق سایر اعضای بدن باید کاملاً سالم و دارایی کارایی لازم باشند.

در سایر رشته های گروه پزشکی (از جمله پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، مامایی و…) داوطلب باید از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار باشد.

 

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸۱ نظر


  1. سلام خسته نباشید من از لحاظ جسمانی سالم هستم ولی چشمام ضعیف هست آیا میتونم در رشته فیزیوتراپی تحصیل کنم؟

    • سلام اقا سجاد. بله ضعیفی چشم مشکلی برای تحصیل ندارد اگر بینایی شما با عینک ۱۰/۱۰ باشد.

  2. سلام من یک چشمم سالم هست یگ چشمبخاطر عمل شبکیه صعیف هست یعنی جوری که میبینه ولی ضعیف مثلا که یک چشمم رو ببندم با چشم آسیب دیده ام نمیتونم نوشته ها رو بخونم ولی میبینم میتونم با چشمانی دیده ام راه برم کار کنم و… با این حال میتونم پزشکی بخونم ؟

    • سلام نرگس خانم. صرفا ضعیف بودن چشم درحالیکه قادر به دیدن هست نقص عضو محسوب نمیشه. با این حال بهتره از دانشگاه های علوم پزشکی در این مورد سوال کنید.

  3. سلام
    ببخشیدمن مشکل تیروئید دارم میتونم پزشک بشم؟

    • مشاوران 100

      سلام. از تیروئید به عنوان نقص عضو موثر اسمی برده نشده. برای اطمینان از پاسخ قطعی این سوال باید با دانشگاه علوم پزشکی یا وزارت بهداشت صحبت کنید.

  4. سلام وقتتون بخیر. من در خدمت سربازی حین انجام وظیفه از برجک سقوط کردم و از ناحیه ستون فقرات دچاره پارگی دیسک کمر شدم و جراحی کردم وبرام کمیسیون تشکیل شد ۳۷ درصد معلول حین خدمت سربازی اعلام شدم با این تفاسیر و درصد آیا میتونم در کنکور سراسری از این درصد بعنوان سهمیه استفاده کنم و پرستاری قبول شوم؟

    • سلام آقای مصطفی. اگر درصد جانبازی و سهمیه ایثارگران براتون لحاظ شده میتونید از سهمیه ایثارگران استفاده کنید.
      ضمنا با توجه به اینکه شغل پرستاری شغل نسبتا سنگینی هست و گاهی مجبورید مدت طولانی سر پا باشید و فعالیت داشته باشید باید شرایط جسمی به شکل باشه که بتونید از پس این مسئولیت بر بیایید.

  5. سلام
    من یک چشمم دید کامل داره ولی یک چشمم تنبل هست به طوری که دید ۴ از ۱۰ دراه و با عینک اصلاح نمیشه. آیا میتونم در رشته دندانپزشکی تحصیل کنم؟

    • مشاوران 100

      سلام علی آقا. در دفترچه کنکور از ضعیفی چشم به عنوان نقص عضو اسم برده نشده بنابراین بعید میدونم مشکلی برای ورود به دندانپزشکی داشته باشید. با این حال برای اطمینان از دانشگاه علوم پزشکی هم سوال کنید.

  6. سلام خسته نباشید ببخشید من ناشنوایی خفیف دارم و مادرزادی نیست و باسمعک خیلی عادی میشنوم و مشکلی ندارم
    دیگر اعضای بدنم هیچ مشکلی ندارن ایا میتونم در رشته پرستاری یا مامایی و … شرکت کنم؟ شما فرمودین ک یک گوش کاملا ناشنوا باشه مشکل داره من ب طور کامل ناشنوا نیستم
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • مشاوران 100

      سلام خانم سیده. در دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی از کم شنوایی اسمی برده نشده اما برای بعضی رشته ها ناشنوایی کامل یک گوش نقص عضو محسوب شده. در سایر رشته های گروه پزشکی (از جمله پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، مامایی و…) داوطلب باید از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار باشد.

  7. سلام
    کسانی که به سندروم تورت مبتلا هستند محدودیتی برای تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی ندارند؟

    • مشاوران 100

      سلام آقا عرفان. درباره سندروم تورت و اینکه نقص عضو موثر محسوب میشه یا خیر چیزی داخل دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی نوشته نشده. در رشته های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، مامایی داوطلب باید از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار باشد.

  8. با وجود داشتن یک چشم سالم و یک چشم نابینا میشه پزشکی یا دندان خوند؟

    • مشاوران 100

      سلام آقای محمدرضا. برای پزشکی و دندانپزشکی باید سلامت کامل جسمی داشته باشید و نقص عضو نداشته باشید.

  9. سلام وقتتون بخیر
    آیا در رشته داروسازی هم باید سلامت کامل جسمانی داشت؟
    مثلا چشمش بیشتر از حد معمول ضعیف باشه

    • مشاوران 100

      سلام ساناز خانم. موارد نقص عضو غیر موثر برای سه رشته داروسازی عبارتند از: ۱-داشتن یک چشم و یک گوش. ۲-یک تا سه انگشت غیر از انگشت شست در یک دست. ۳-یک پا نداشته باشد اما با پای مصنوعی قادر به راه رفتن باشد.
      ضعیفی چشم به صورتی که با عینک دید کامل ۱۰ / ۱۰ داشته باشید نقص عضو محسوب نمیشه و مشکلی نداره.

  10. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید انگشت های دست من یه مقدار از حد معمول کوتاه تر هستن و ناخن هم ندارم ولی از نظر کارایی اصلا مشکلی باهاشون ندارم و حتی در بعضی موارد کارهایی انجام میدم ک افراد سالم نمیتونن اون کار رو انجام بدن… امسال کنکور داشتم و خیلی دانش اموز قوی ای هستم و قصد تحصیل در رشته پزشکی رو دارم میخواستم ببینم که ایا مشکلی نداره با وجود این نقص؟

    • سلام آقای ارش راد.
      در دفترچه انتخاب رشته کنکور صحبتی از کوتاهی انگشت به عنوان نقص عضو موثر نشده.
      برای اطمینان این سوال رو از مسئول مربوطه در وزارت بهداشت یا دانشگاه های علوم پزشکی میتونید بپرسید.

  11. استاد الان من متوجه نشدم باوجود دیابت میتونم علوم تغذیه بخونم یانه باتشکر از پاسخ شما

    • سلام اقا ارمان. دیابت به عنوان نقص عضو در کنکور مطرح نشده و طبیعتا نباید مانع تحصیل شما در این رشته بشه.
      برای اطمینان از وزارت بهداشت هم سوال کنید.

  12. سلام من داره بیماری دیابت هستم ایا میتونم رشته علوم تغزیه بخونم

    • سلام آقا ارمان. دیابت به عنوان نقص عضو موثر در دفترچه انتخاب رشته کنکور مطرح نشده.

  13. باسلام من پسرم کم بینایی در هردو چشم داره و علاقمند به رشته های پزشکی است بی زحمت بفرمایید چه رشته های پزشکی رو می‌تونه انتخاب کنه ممنونم

    • سلام خانم طیبه ترابی. برای رشته پزشکی باید سلامت کامل از چند جنبه داشت. رشته هایی که با نقص عضو چشم میشه انتخاب کرد در این صفحه توضیح داده شده.

  14. معصومه نیکخواه

    سلام ،خسته نباشین من مادر پسری هستم که چسبندگی سه انگشت در دست راست دارن، امسال برا قبولی در کنکور تلاش زیادی کرده اگر پرستاری یا علوم ازمایشگاه انتخاب رشته کنه هیچکدوم قبول نمیشه، این چه قانونیه، اخه با اون دستش کارهاش رو به نحو احسن انجام میده حتی وزنه ی سنگین هم انجام میده فقط اشکال شکل ظاهریشه

    • سلام خانم نیکخواه. درباره مساله پسرتون ذکر شده که برای رشته پرستاری داوطلبان کنکور تجربی باید دارای سلامت جسمانی (از نظر تنفس، قلب و گردش خون، جهاز هاضمه، دستگاه ادراری) و دارای سلامت روانی باشند.
      برای هیچ رشته ای چسبندگی سه انگشت به عنوان نقص عضو موثر ذکر نشده.
      برای دریافت پاسخ این سوال لازمه که از وزارت بهداشت یا دانشگاه های علوم پزشکی سوال کنید.

  15. سلام و عرض ادب
    کسی که کم شنوایی خفیف داره هر دو گوش از سمعک استفاده میکنه میتونه برای رشته پرستاری شرکت کنه؟ حتی اگر یک گوش را عمل کنه (کاشت بذاره)؟

    • سلام. برای رشته پرستاری داوطلب باید سلامتی کامل داشته باشه یعنی نقص عضو موثر نداشته باشه.
      در برخی رشته ها ناشنوایی کامل یک گوش به عنوان نقص عضو موثر محسوب میشه. تعریف دقیقی از کم شنوایی که موثر یا غیرموثر باشه در دفترچه کنکور ذکر نشده بنابراین بهتره از وزارت بهداشت یا دانشگاه های علوم پزشکی این سوال رو بپرسید.

  16. سلام خسته نباشید
    من با معلولیت خفیف جسمی حرکتی یکی از پاهام مادرزادی کوتاهی داره ولی با کفش مصنوعی کامل میتونم راه برم و مشکلی ندارم آیا میتونم رشته پرستاری یا مامایی بخونم؟

    • مشاوران 100

      سلام رها خانم.
      برای رشته پرستاری و مامایی داوطلب باید از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار باشد.
      بهتره از دانشگاه علوم پزشکی شهر یا استان خودتون هم برای اطمینان سوال کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *