چگونه تعداد غلط ها را در آزمون کم کنیم؟

اول از همه باید آزمون رو ارزیابی کنید تا بفهمید علت غلط جواب دادن به سوالات چی بوده. آیا بی دقتی کردید، معلومات یا تسلط کافی نداشتید، گزینه ها رو جابجا پر کردید، وقت کم آوردید، عجله کردید، سوالی که شک داشتید حتی شک فقط بین دو گزینه رو شانسی جواب دادید و … علت رایج اشتباه زدن سوالات برای هر فرد ممکنه با فرد دیگه متفاوت باشه که شما باید برای خودتون تعیین کنید معمولا علت جواب اشتباه دادنتون به سوالات آزمون های آزمایشی چیه تا بعد بتونید برطرفش کنید. اگر این اشتباهات رو از الان شناسایی و برطرف نکنید به احتمال زیاد در کنکور سراسری هم مشابه همین اشتباهات رو تکرار خواهید کرد.

گاهی ممکنه در کنکور حتی یک تست کمتر غلط زدن باعث بشه چند رتبه جلوتر بیفتید و و در رشته و دانشگاه بهتری قبول بشین. به عنوان مثال، در کنکور تجربی ۹۶ حدود ۷۷ درصد از داوطلبان حاضر در جلسه کنکور، درس فیزیک رو زیر ۱۰ درصد درست جواب دادن. حساب کنید اگر کسی فقط یک غلط کمتر بزنه و بتونه درصد فیزیک رو مثلا از ۱۰ درصد به ۱۱ درصد برسونه چقدر میتونه رتبه اش رو جابجا کنه.

 

راه حل مشکل جابجا زدن گزینه ها در پاسخنامه

هر تستی که جوابش رو پیدا کردید بلافاصله وارد پاسخ نامه کنید. باید حواستون باشه گاهی جواب سوال عدد ۲ میشه ولی گزینه ۳ نوشته عدد ۲ یعنی: ۲) ۳    ۳) ۲   اینجا داخل پاسخنامه باید خانه گزینه سوم رو پر کنید این اشتباهی هست که خیلی ها بر اثر بی دقتی انجام میدن و خانه دوم رو داخل پاسخنامه پر میکنن.

 

وقتی آزمون بیش از حد سخت باشد، قوی تر ها بیشتر آسیب می بینند

حریص نباشید! یعنی اگه دیدید تعداد سوالات سفید نزده زیادی دارید و دوست ندارید اینقد پاسخ سفید داشته باشید و هر جور شده میخواهید چند سوال دیگه هم علامت بزنید معمولا از این لحظه به بعد سوالات رو شانسی و یا با شک می زنید. وقتی آزمون بیش از حد معمول سخت باشه این حرص در بین داوطلبان قوی تر بیشتر دیده میشه و به همین علت خیلی از دانش آموزان قوی به حقشون نمیرسن.

شاید واقعا تلاش شما به اندازه ۴۰ درصد بوده و ۴۰ درصد آمادگی دارید نباید حرص بزنید شانسی چند تا سوال دیگه هم جواب بدید تا شاید درصدتون بالاتر بره! در اغلب موارد برعکس میشه و نمره منفی می گیرید و درصدتون از همون ۴۰ درصد خودتون هم کمتر میشه! گاهی هم یک درس حتی در کنکور اینقدر سوالاتش سخت طرح میشه که هیچکس در کل کشور اون درس رو بالای ۹۰ درصد نمیزنه حتی رتبه اول کشور! گاهی حتی تک رقمی ها هم ممکنه یک سوم سوالات یک درس رو نتونن جواب بدن مثلا کیانا تدبیر رتبه ۲ کشوری کنکور تجربی سال ۹۴ زیست شناسی رو ۷۲ درصد زد یعنی حتی رتبه دوم کشور هم ۲۸ درصد سوالات این درس رو نتونسته جواب بده. اگر جزو داوطلبان خیلی قوی هستید و به ۱۰۰ زدن در دروس مختلف کنکور فکر می کنید خیلی بیشتر مراقب باشید. در کنکور تجربی ۹۶ در کل کشور فقط یک نفر درس زیست شناسی و فقط ۳ نفر درس شیمی رو تونستن ۱۰۰ درصد بزنن پس با درصدهای کمتر از ۱۰۰ هم میشه رتبه تک رقمی آورد بنابرین با حرص بیخودی و شانسی زدن رتبه خودتون رو خراب نکنید.

بنابرین صرفا به خاطر اینکه تعداد نزده هاتون زیاده یا به خاطر اینکه فقط بین دو گزینه شک دارید و مطمئن هستید یکی از این دو تا جواب سوال هست نباید حرص بزنید که هر طور شده جواب بدم تا شاید شانسی درصد بالاتری کسب کنم که معمولا اینطور نمیشه و نمری منفی بیشتری می گیرید. اینجاست که باید قدرت نه گفتن و دل کندن از سوال رو داشته باشید مخصوصا برای بچه ها زرنگ تر که میخوان حتما درصد بالاتری کسب کنن قدرت نه گفتن مهمتره. این یکی از دلایل رایج هست که در آزمون ها تعداد جواب های غلط بعضی دانش آموزها رو زیاد کرده.

 

به سوالات شک دار جواب ندهید

بعضی ها ده بیست سی چهل میکنن و نتیجه هر چی شد جواب میدن! بعضی ها هم مطمئن هستن که دوتا از گزینه ها صد در صد غلطه و بین دو گزینه ۵۰ به ۵۰ درصد شک دارن و شانسی یکی از این دو گزینه رو میزنن. بعضی ها بین دو گزینه شک دارن ولی میگن احتمال بیشتر اون گزینه میشه و احتمال کمتر این گزینه، به همین خاطر اونی که احتمال بیشتری میدن درست باشه رو علامت میزنن. این کار هم اشتباهه و جلوتر میگیم چرا اشتباهه.

 

یکی از دلایل رایج اینکه بعضی افراد تعداد غلط هاشون در آزمون ها و در خود کنکور سراسری زیاده همین شانسی زدن و جواب دادن به سوالات شک دار هست. وقتی دانش آموزی بین دو گزینه شک داره معنیش اینه که آنچنان ۱۰۰ درصد روی این تست و مبحثش تسلط نداره پس اولا ممکنه اصلا دو گزینه ای رو که رد کرده به درستی رد نکرده باشه و شاید جواب صحیح داخل یکی از اون دو گزینه حذف شده باشه. علاوه بر این، طراحان سوالات با دام های آموزشی و اینکه دانش آموزها احتمال داره کجاها شک کنن آشنا هستن و معمولا سعی می کنن گزینه ها رو طوری بگذارن که دانش آموز در دام آموزشی بیفته و بین گزینه صحیح و گزینه غلط شک کنه.

بررسی ها نشون داده که تقریبا در ۸۰ درصد موارد وقتی دانش آموزی بین دو گزینه شک داره گزینه غلط رو انتخاب میکنه. به هیچ وجه وقتی بین دو گزینه شک دارید حتی اگه احتمال بیشتری میدین که از بین این دو کدومشون درست هست باز هم به این سوال جواب ندید چون به احتمال ۸۰ درصد غلط جواب میدین و نمره منفی میگیرین. کسی که ۱۰۰ درصد مطالب رو با کیفیت و عمق ۸۰ درصد میخونه خیلی از سوالات کنکور رو شک دار ممکنه جواب بده چون ۲۰ درصد عمق و کیفیت کم داره و ممکنه در دام آموزشی و شک بین دو گزینه بیفته و نمره منفی بگیره. اما کسی که ۸۰د رصد مطالب رو فقط خونده اما با کیفیت و عمق ۱۰۰ درصد خونده، همون ۸۰ درصد مطالب که ازش سوال میاد رو اکثرا درست و بدون شک بین گزینه ها جواب میده. بقیه ۲۰ درصدی رو هم که نخونده سفید میگذاره و موفق تر از فرد اول هست چون هر سوالی که جواب میده با تسلط کامل و بدون شک جواب میده، بقیه سوالاتی که تسلط نداره رو هم سفید باقی میگذاره و نمره منفی نمیگیره.

 

تکنیک های مدیریت زمان در آزمون را اجرا کنید

برای جلوگیر از کمبود وقت همه تکنیک های مدیریت زمان در جلسه آزمون رو از قبل اجرا کنید و در جلسه آزمون و کنکور سراسری هم حتما اجرا کنید مثل تکنیک زمان های نقصانی و تکنیک ضربدر و منها تا وقت کم نیارین و با آرامش بیشتر به سوالات جواب بدین و نمره منفی کمتری بگیرین. باید کل زمان آزمون رو به دو قسمت دور اول و دور دوم تقسیم کنید. در دور اول سوالات نسبتا ساده تر که وقت کمتری میگیرن و در مدت زمان قانونی میتونین بهشو جواب بدین رو حل کنید و جواب بدین و سوالاتی که اصلا بلد نیستید یا با داشتن وقت بیشتری برای فکر کردن ممکنه بتونین جواب بدین رو با علامت های ضربدر یا منها مشخص کنید و در دور دوم به سوالات وقت گیر جواب بدین.

 

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر


  1. سلام من همیشه سوالات خیلی خیلی سخت هستند رو به راحتی جواب میدم ولی سوالات خیلی آسون رو نمیتونم



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *