تکنیک ضربدر و منها برای مدیریت زمان در جلسه آزمون

اگه میخواهید در آزمون های آزمایشی و کنکور زمان رو درست مدیریت کنید و وقت کم نیارید حتما تکنیک ضربدر و منها رو اجرا کنید.

 

یکی از تفاوت های اصلی کنکور با امتحان­ات تشریحی مدرسه زمان محدود پاسخگویی به سوالات هست. هرسال خیلی از دانش آموزان معدل ۲۰ بدست میارن ولی فقط تعداد کمی از این ها رتبه های تک رقمی، دو رقمی و سه رقمی کنکور میشن. چه کسانی؟ کسانی که در مدت زمان کم میتونن به سوالات جواب بدن.

مدیریت زمان در کنکور خیلی مهمه. شاید خیلی ها دیگه هم بتونن در مدت زمان زیاد و بدون محدودیت وقت درصدهایی به خوبی درصدهای رتبه ۱ کنکور بزنن اما هنر رتبه ۱ این هست که اینقدر تسلط پیدا کرده که تونسته در مدت زمان محدود به این سوالات جواب درست بده.

گاهی سوالات اول و وسط دفترچه سخت هستن و سوالات آخر دفترچه کنکور سوالات راحتی هستن. اگه شما تمام وقتتون رو بگذارید روی سوالات اول و وسط و نرسید حتی سوالات آخر دفترچه رو بخونید که شاید سوالات ساده ای باشن خیلی ضرر می کنید. باید جوری وقت رو تنظیم کنید که حداقل سوالات ساده تر رو بتونید جواب بدید چون در کنکور سوال اول درس شیمی که شاید خیلی سخت باشه با سوال آخر شیمی که شاید خیلی راحتتر باشه هر دو به یک اندازه نمره دارن، برعکس امتحانات مدرسه که معمولا سوالات سختتر و وقت گیرتر نمره بیشتری دارن. کسی که زمان زیادی صرف سوال سخت اولی کرده و حتی درست هم جواب داده اما نرسیده سه سوال آخر دفترچه رو که سوالات راحتی بودن بخونه و جواب بده کاملا ضرر کرده چون سه تا امتیاز از دست داده و فقط یک امتیاز به دست آورده. در هر کنکور سراسری هر درس تعدادی سوال سخت، تعدای آسون و تعدادی سوال وقت گیر داره که باید اینها رو شناسایی کنید و دور اول از سوالات وقت گیر حتی اگه بلد هستید جواب بدید بگذرید.

چه در آزمون های آزمایشی تابستان، چه در آزمون های طول سال تحصیلی، چه آزمون های جمع بندی یک ماه آخر مونده به کنکور و آزمون های سه روز یکبار جمع بندی و در آخر در خود آزمون اصلی کنکور سراسری واسه اینکه وقت کم نیارید باید از تکنیک ضربدر و منها خیلی جدی و دقیق و البته با شجاعت تمام و با قدرت «نه گفتن» استفاده کنید. اما تکنیک ضربدر و منها دقیقا چیه و چطور باید اجراش کرد؟ اول باید سوالات ساده، سوالات سخت و غیرقابل حل برای شما، و سوالات وقت گیر رو شناسایی کنید:

 

دور اول؛ شناسایی سوالات ساده، وقتگیر، غیرقابل حل

۱-سوالات ساده: اگه سوالی ساده بود و دیدید که در همون وقت قانونی خودش میتونید بهش جواب بدید همون لحظه بهش جواب بدید. مثلا یک سوال غیر حل کردنی درس شیمی رو می بینید چون قبلا مشابه این سوال رو حل کردید تقریبی میدونید در یک دقیقه میتونید بهش جواب بدید و این مبحثی که سوال ازش اومده قبلا تست های این شکلی رو کار کردید و اطلاع دارید که اینجور تست ها وقت گیر نیستن.

۲-سوالات شک دار و زمان بر: کنار این سوالات علامت ضربدر بزنید و ازشون عبور بگذرید تا بعدا برگردید بهشون جواب بدید. جدیت و دقت در اجرای این تکنیک اینجا اهمیت پیدا میکنه که شما در دور اول حرص بیخودی نزنید و با شجاعت از اینجور سوالات بگذرید. باید قدرت «نه گفتن» و عبور از این سوالات رو داشته باشید تا وقت کم نیارید چون ممکنه سوالات صفحه آخر دفترچه خیلی راحت تر باشن و بتونید در زمان باقی مانده بهشون جواب بدید. یادتون باشه سوال اول شیمی هرچقدر هم سخت و وحشتناک باشه با سوال آخر شیمی در دفترچه کنکور که ممکنه خیلی راحت باشه یک امتیاز دارن. سوالات یک درس در کنکور و آزمون ها بر خلاف سوالات امتحانات تشریحی مدرسه همه یک نمره برابر دارن. هر وقت رسیدید به اینجور سوالات باید به خودتون بگید «وقتی برا من وقتگیره بقیه عمرا نمیتونن جواب بدن! پس میرم سوال بعدی». یادتون باشه حتی رتبه اول کنکور هم همه درس ها رو ۱۰۰ درصد نمیزنه و قطعا یه سری سوالات رو بلد نیست یا براش وقت گیر هستن.

۳-سوالات سخت و غیرقابل حل: سوالاتی هستن که میدونیم حتی با داشتن وقت زیاد هم نمیتونیم بهشون جواب بدیم مثلا اون مبحثی که این سوال ازش اومده رو اصلا نخوندیم بلد نیستیم یا میدونیم که اصلا این تیپ سوال رو نمیتونیم حل کنیم حتی با داشتن زمان بیشتر. این سوالات رو هم از کنارشون خیلی ریلکس رد میشیم و یک علامت منها میزنیم.

در دور اول باید سوالات ساده رو در مدت زمانی کمتر از مدت زمانی که برای او درس در دفترچه در نظر گرفته شده جواب بدید و از هر درس چند دقیقه برای دور دوم واسه پاسخگویی به سوالات وقتگیر ضربدار ذخیره کنید. مثلا هر درس عمومی در دور اول در ۱۵ دقیقه فقط به سوالات ساده تر جواب بدید. جمعا عمومی ها در کنکور ۷۵ دقیقه وقت دارن. شما ۶۰ دقیقه دور اول به سوالات ساده تر جواب بدید و کنار سوالات وقتگیری که بلد هستید در وقت بیشتر جواب بدید ضربدر بگذارید و در دور دوم یعنی ۱۵ دقیقه باقی مانده ای که ذخیره کردید برید سراغ سوالات ضربدردار.

 

دور دوم؛ پاسخ به سوالات وقت گیر ضربدردار

تا اینجا خیالتون راحت هست که هیچ درسی رو سفید نگذاشتید و از خیلی از رقبا که وقت کم اوردن و ممکنه یک درس رو سفید بگذارن جلو افتادید. در دور دوم که وقت اضافه آوردید میتونید برید سراغ سوالات ضربدر دار تا با آرامش بیشتر در وقت اضافه بهشون جواب بدید. میتونید این بار از درسی که  قوی تر هستید یا درسی که ضریب بالاتری داره شروع کنید و سوالات ضربدر دار اون درس رو اول جواب بدید.

 

روزی چند دقیقه تمرین شناسایی نوع سوالات بدون جواب دادن

اجرای این روش فقط در جلسه‌ی آزمون کافی نیست و باید در طول هفته هم این روش رو روی تست‌ها اجرا کنید تا بتونید در جلسه‌ ی کنکور هم اجراش کنید. اجرای درست این تکنیک نیاز به تمرین داره. در همه آزمون های آزمایشی حتما از ضربدر و منها استفاده کنید.

 اگه قبلا تکنیک تست زدن با دو خودکار رو توی خونه خوب تمرین کرده باشید شناسایی سوالات شک دار و زمان بر و سوالات سخت غیر قابل حل برای شما در جلسات آزمون های آزمایشی و خود کنکور سراسری راحت میشه. پس حتما حتی وقتی که توی خونه تست زمان دار می زنید از این تکنیک استفاده کنید تا تمرین کرده باشید و برای آزمون ها و کنکور آماده باشید و بتونید خوب ازش استفاده کنید. خوبه که روزی پنج دقیقه وقت بگذارید از همون مبحثی که خوندید یا چند روز قبل خوندید یک مجموعه تست فقط نگاه کنید نیازی نیست حل کنی و فقط نگاهی به تست ها بندازید و تشخیص بدید که این سوال ساده است و در وقت قانونی میتونید بهش جواب بدید، یا این سوال وقت گیره و این یکی  اصلا بلدش نیستید. در واقع تمرین کنید فقط سوالات سخت و آسون و وقتگیر رو شناسایی کنید تا عادت کنید. روزی ۵ دقیقه وقت زیادی از شما نمیگیره ولی تمرین خیلی خوبیه واسه مدیریت زمان سر جلسه ازمون و کنکور سراسری.

 

 آرامش بیشتر در جلسه کنکور با تکنیک ضربدر و منها

این روش علاوه بر اینکه باعث میشه وقت کم نیارید و حداقل مطمئن بشید سوالات ساده ای که شاید دیگران وقت کم میارن جواب بدن رو شما جواب دادید، باعث میشه آرامش خاطر بیشتری پیدا کنید و سرجلسه آزمون استرس کمبود وقت نگیرید. بعضا دیده شده داوطلب هایی به خاطر استرس کمبود وقت و عجله کردن در دقایق آخر آزمون حتی یک صفحه کامل از دفترچه سوالات رو اصلا ندیدن! باید از الان این تکنیک رو تمرین کنید چون بعیده کسی بتونه اولین بار سر جلسه کنکور سراسری این تکنیک رو بدون تمرین قبلی خوب اجرا کنه.

 

تکنیک ضربدر و منها قدرت «نه گفتن» میخواد

نکته مهمی که در تکنیک ضربدر و منها هست اینه که بتونید اراده و هیجان خودتون رو کنترل کنید. خیلی با اراده از سوالات وقت گیر یا سوالاتی که میدونید سخت هستن تا حالا مشابه اینا رو ندیدید و تازه الان برای اولین بار میخواهید بهشون فکر کنید و مطمئنید بلدشون نیستید بگذرید برید سوالات بعدی ک آسون تر هستن رو جواب بدید. مدیریت هیجان هم یعنی اینکه هیچ درسی رو واسه صد در صد نرید سر جلسه کنکور اگه واقعا در حد صد تسلط ندارید. ممکنه امسال یک درس که اتفاقا شما خیلی قوی کار کردید رو سخت تر از حد معمول بدن مثل زیست ۹۴ و فیزیک ۹۶ تجربی و شما بخواهید حتما به همه یا بیشتر سوالات اون درس جواب بدید حیفتون میاد این همه خوندید جواب ندید هیجانی بشید بخواهید حتما جواب بدید و نمره منفی زیادی بگیرید! سر جلسه باید هیجان رو کنترل کنید.

در پایان ذکر این نکته ضروریه که برای اجرای درست تکنیک ضربدر و منها در جلسه آزمون ها و در جلسه کنکور، باید از قبل در منزل حین تست زنی این تکنیک رو تمرین و اجرا کرده باشید.

 

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر


  1. عالی بود واقعا ممنون



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *