ساعت مطالعه برای کنکور را چگونه افزایش دهیم: موانع درس خواندن و اجرا برنامه

بعضی ها با اینکه شاید برنامه ریزی خوبی دارن اما نمیتونن کامل برنامه رو اجرا کنن و هر چند دنبال افزایش ساعت مطالعه برای کنکور هستن اما هنوز موفق نشدن. گاها ناراحتن که چرا وقت کم میارن و نمیرسن همه درس ها رو بخونن، نمیرسن تست ها رو کار کنن و از برنامه آزمون ها عقب میفتن! چند عامل میتونه داشته باشه که در این صفحه توضیح میدیم سعی کنید عامل رو شناسایی و برطرف کنید تا بتونید ساعت مطالعه برای کنکور رو افزایش بدید.

 

موبایل، اینستاگرام، تلگرام: آفت های افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

به هیچ وجه در حین مطالعه تبلت و موبایل دم دستتون نباشه. سعی کنید اصلا موبایل داخل اتاقی که دارید مطالعه می کنید هم نباشه. موبایل و شبکه های اجتماعی برای خیلی ها وسوسه انگیزه. نمیگم اصلا از گوشی استفاده نکنید چون گوشی موبایل خیلی استفاده های مفید هم میتونه داشته باشه اما در مدت زمانی که قراره مطالعه کنید گوشی و تبلت و شبکه های اجتماعی رو کامل فراموش کنید تا بعد از مطالعه یا در وقت آزاد و استراحت اون هم به طور محدود. سرگرم شدن به گوشی و تبلت میتونه حواس شما رو کاملا پرت کنه و اجازه نده طبق برنامه ریزی اون حجم درس هایی که در نظر گرفته بودید رو مطالعه کنید و از برنامه عقب بمونید.

 

برنامه درست و منطقی بریزید:

برنامه که یک فرد ناآگاه برای شما ریخته باشن معمولا توسط شما اجرا نمیشه. باید اصول برنامه ریزی که در سایت مشاوران ۱۰۰ موجود هست رو کامل یاد بگیرید و خودتون با شناخت کاملی که از خودتون دارید برای خودتون برنامه بریزید نه اینکه کسی بدون اطلاع از شرایطتتو به شما نسخه کلی تجویز کنه! البته یک مشاور کنکور خوب هم با آگاهی کامل از شرایط شما به شرطی که با اصول مشاوره کنکور آشنا باشه میتونه در برنامه ریزی خیلی بهتون کمک کنه. گاهی مشکل از خود برنامه است که باعث میشه نتونید درست اجراش کنید. برنامه درسی باید منطقی و واقع بینانه و طبق اصول خاصی بر اساس شرایط و توان شما طراحی بشه تا بتونید در عمل اجراش کنید.

 

امروز و فردا نکنید:

امروز همون فردایی هست که دیروز به خودتون قول داده بودید! از شنبه از فردا از اول ماه از فلان تاریخ شروع می کنم رو کسانی میگن که معمولا هیچوفت شروع نمیکنن. از همین الان بلند بشید و شروع کنید. امروز و فردا کردن یکی از شایع ترین دلایلی هست که برنامه درسی اجرا نمیشه. اگه انگیزه کافی ندارید میتونید مطالب انگیزشی سایت مشاوران ۱۰۰ رو ببینید.

 

مباحث کم اهمیت رو حذف کنید:

اگه کنکوری هستید باید وقتتون رو روی درس ها به تناسب اهمیت و ضریبی که در کنکور دارن پخش کنیم. نباید یک پنجم کل ساعت مطالعه برای کنکور رو به درسی مثل دین و زندگی اختصاص بدین! نباید کتاب هایی که خیلی اضافی حاشیه رفتن و نکاتی گفتن که برای کنکور کاربرد چندانی نداره و وقت زیای از شما میگیره بخونید. شاید مطالعه اینجور کتاب ها در سال های پایین تر که کنکوری نبودید برا تقویت و پایه ای تر خوندن مناسب بوده اما سال کنکور وقت شما انقدر زیاد نیست که بخواهید صرف اینجور مباحث و کتاب های سنگین و حجیم کنید باید بتونید به بقیه درس ها هم برسید و بخونید.

 

بین مطالعه درس ها استراحت کنید:

مطالعه بی وقفه و طولانی مدت بدون استراحت کم کم باعث خستگی و کاهش بازده مطالعاتی میشه. بهتره هر نیم ساعت حداقل ۵ دقیقه یا هر یک ساعت حداقل ۱۰ دقیقه استراحت کنید. اگه توانایی بیشتری دارید و قادر هستید بطور پیوسته مطالعه طولانی تری داشته باشید میتونید حداکثر تا ۲ ساعت هم پیوسته درس بخونید اما بعد از دو ساعت لازمه که حداقل ۱۵ دقیقه استراحت کنید تا انرژی کافی برای ادامه مطالعه رو بدست بیارید.

 

بیشتر از ۸ ساعت نخوابید:

خواب بیش از حد هم میتونه یکی از عوامل کمبود وقت، کاهش ساعت مطالعه برای کنکور و اجرا نشدن برنامه باشه. بین ۶ تا ۸ ساعت خواب در شبانروز برای انسان بالغ کافیه. البته با خواب کم هم مخالفم چون خواب آلودگی خودش باعث بی حالی و تمرکز نداشتن و کاهش بازده مطالعه میشه. اما خواب بیش از ۸ ساعت هم اضافیه و وقت شما رو میگیره.

علاوه بر موارد ذکر شده، استراحت نکردن حین مطالعه و یا راه رفتن حین مطالعه، هم میتونه شما رو خسته کنه و انرژیتون رو بگیره. لم دادن و دراز کشیدن حین مطالعه هم شما رو کم کم میتونه به سمت خواب ببره و اجازه نده ساعت مطالعه برای کنکور رو افزایش بدین.

 

انگیزه خود را افزایش دهید:

در کنار همه موارد گفته شده، یکی از اساسی ترین موارد برای افزایش ساعت مطالعه برای کنکور، داشتن انگیزه کافی است. روش های مختلفی برای افزایش انگیزه و در نتیجه آن، افزایش ساعت مطالعه وجود دارند که برخی از این روش ها را در مقاله افزایش انگیزه درس خواندن برای کنکور می توانید مشاهده کنید.

 

ساعت مطالعه را به تدریج افزایش دهید:

اگر در هفته های اخیر بطور متوسط هر هفته ۳۰ ساعت مطالعه کردید، نباید بطور ناگهانی تصمیم بگیرید ساعت مطالعه تون رو برای هفته بعد به ۶۰ ساعت برسونید چون معمولا این نوع جهش ها پایدار نیستند و ممکنه شما رو بدتر از درس خوندن دلزده کنه. سعی کنید در هفته حدود یک ساعت، یا کمی بیشتر یا کمتر، به ساعت مطالعه خودتون اضافه کنید و این افزایش تدریجی رو هر هفته حفظ کنید تا به ساعت مطالعه متعادل و کافی برسید.

 

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر


  1. سلام
    من سال دوم هست ک میخوام کنکور بدم تو این سه سال دبیرستان خیلی کم و ضعیف درس خوندنم روزی به دو ساعت هم شاید نمیرسیده و واسه همین که تست اصلا کار نکردم کنکور خراب کردم رشتم تجربیه. ولی امسال خیلی میخوام تلاش کنم یکم دیر شروع کردم ولی الان یه ماهی هست که روزی هشت ساعت میخونم و تست میزنم با اینکه خیلی درس ها واسم سخته. میخواستم بیینم به نظر شما من با این پایه ضعیف ک نخوندم اگه امسال این شش هفت ماه مونده رو خیلی تلاش کنم و روزی ۹ ده ساعت هشت ساعت بخونم و تست بزنم احتمالش هست پزشکی قبول شم؟ و یه سوال دیگه که دارم اینه که به نظرتون من از سهمیه پنج درصد استفاده کنم شانسم بیشتره و بهتره واسه کنکور یا سهمیه منطقه سه؟ ممنون میشم این دوتا سوالم رو جواب بدین خیلی ممنون

    • مشاوران 100

      سلام رها خانم
      سهمیه ۵ درصدی شانس قبولی شما رو بالاتر میبره.
      قطعا احتمال قبولی هست به شرطی که در کنار کمیت و ساعت مطالعه، کیفیت مطالعه و تست زنی و برنامه ریزی هم بالا باشه.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *