لیسانس به پزشکی – شرایط ثبت نام و قبولی در آزمون کارشناسی به پزشکی ۹۷

یه آزمونی هر سال برگزار میشه به نام آزمون لیسانس به پزشکی یا کارشناسی به پزشکی. بعضی ها اسم این آزمون رو پرستاری به پزشکی میدونن اما در اصل فارغ التحصیلان همه رشته های گروه تجربی و ریاضی میتونن در آزمون لیسانس به پزشکی شرکت کنن و فقط مخصوص پرستاری نیست. شرکت در این آزمون و قبول شدن برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی بدون نیاز به شرکت مجدد در کنکور سراسری یک سری شرایط داره:

مدرک زبان انگلیسی:

آزمون لیسانس به پزشکی مدرک معتبر زبان انگلیسی میخواد یعنی یا MSRT نمره بالای ۵۰ از ۱۰۰، یا آیلتس ۶ یا بالای ۶، یا تافل کاغذی معروف به pBT نمره بالای ۵۰۰ یا نمره بالای ۵۰ آزمون زبان MHLE که تا قبل از ورود به دانشگاه یعنی ورود به رشته پزشکی باید مدرک رو تهیه کنید. هزینه و تیپ سوالات هر کدوم از این ازمون ها با هم فرق داره که توضیحات خاص خودشو داره و الان خارج از بحث ماست. مبلغ کمی حدود ۵۰ هزار تومان هم هزینه ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی هست.

چه کسانی میتونن آزمون لیسانس به پزشکی شرکت کنن:

نه فقط پرستاری بلکه همه رشته های کارشناسی چه کارشناسی پیوسته و چه ناپیوسته رشته تجربی و ریاضی میتونن در این آزمون شرکت کنن اما چون درس های پرستاری به دروس علوم پایه پزشکی نسبتا نزدیک تره و تعداد دانشجوهای پرستاری نسب به بقیه رشته های پیراپزشکی بیشتره از بین پرستارها نسبت به رشته های دیگه خیلی ها در این آزمون شرکت میکنن.

شرط سنی آزمون لیسانس به پزشکی:

شرط سنی هم داره باید بیشتر از ۲۵ سال سن نداشته باشید البته اگه خدمت سربازی یا طرح گذرونده باشید تا حدود ۲۷ سال هم اجازه شرکت در این آزمون رو دارید. برای آقایون باید کارت پایان خدمت یا معافیت دائم داشته باشن یعنی تا قبل ورود به دانشگاه و رشته جدید یعنی پزشکی باید کارت پایان خدمت یا معافیت رو داشته باشن بنابرین اگه موقع ثبت نام آزمون کارت نداشته باشن مشکلی نیست.

آخرین مدرک تحصیلی مجاز برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی:

آخرین مدرک شما باید لیسانس باشه یعنی پایین تر و بالاتر قبول نیست. کسانی که کاردانی یا کارشناسی ارشد یا دکترا دارن نمیتونن در این آزمون شرکت کنن. معدل کارشناسی باید بالای ۱۶ باشه. معدل کل دیپلم هم باید بالا باشه بالای ۱۷ کاری به معدل کتبی ندارن معدل کل دیپلم ملاک هست. البته در شرایط خاص بعضی ها از شرط معدل معاف میشن و اگه معدلشون از این هم کمتر باشه میتونن در آزمون شرکت کنن مثل کسانی که رتبه زیر ۵۰۰ کشوری کنکور تجربی شدن یا مدال المپیاد دانش اموزی کشوری دارن یا دانشجوی پژوهشگر برتر رتبه جشنواره رازی و خوارزمی، ثبت اختراع و یه سری شرایط دیگه که اینا از شرط معدل معاف میشن.

دروس امتحانی آزمون لیسانس به پزشکی:

حدود ۱۳ مجموعه درس در آزمون کارشناسی به پزشکی سوال میاد که درس های علوم پایه پزشکی هستن مثل فیزیولوژی، آناتومی، فیزیک پزشکی، ویروس و انگل و باکتری شناسی، بیوشیمی، زبان، روانشناسی، تنظیم خانواده و چند درس دیگه. ضریب این درس ها هم با هم فرق داره مثلا فیزیولوژی و آناتومی و میکروب شناسی هر سه ضریب ۳ هستن. باید منابعی که وزارت برا هر درس اعلام میکنه رو بخونید. آزمونش معمولا اسفند ماه برگزار میشه و نتایج اولیه و اسم کسانی که باید برن مصاحبه فروردین اعلام میشه.

مصاحبه آزمون لیسانس به پزشکی:

آزمونش ازمون راحتی نیست باید درس بخونید و واقعا مسلط باشید تا تازه بتونید برید مصاحبه. مصاحبه هم شرایط خاص خودشو داره و باید بتونید توانایی خودتون رو به اون کسانی که از شما مصاحبه میگیرن نشون بدید. ظرفیت پذیرشش هم کمه. فقط هم مختص پرستاری نیست و رشته های دیگه هم مثل علوم آزمایشگاهی بودن کسانی که تونستن این ازمون قبول بشن و بعد از لیسانس از این راه رفتن پزشکی خوندن.

 سوالات رایج کاربران درباره آزمون لیسانس به پزشکی در قسمت نظرات همین صفحه پاسخ داده شده است. لطفا از تماس تلفنی و پرسش شفاهی درباره آزمون لیسانس به پزشکی جدا خودداری فرمایید.

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

۳۱ نظر


  1. سلام بنده بهمن سال ۹۷ مدرک لیسانس مامایی میگیرم میتونم ثبت نام؟ اگر مدرک زبان نداشته باشیم ب چه صورت هست؟

    • سلام با داشتن مدرک لیسانس میتونید ثبت نام کنید. برای شرکت در آزمون نیازی به داشتن مدرک نیاز نیست چون تا روز مصاحبه وقت دارید که مدرک زبان بگیرید.

  2. سلام من دانشجوی رشته هوشبری ترم ۳ هستم و تا دوسال دیگه تموم میکنم و بقیه ی شرایط ک معدل و مدرک زبان هیت رو دارم میخوام بدونم برای سرمایه گذاری رو قبولی از الان باید شروع کنم؟ یا هرسال منبع تغییر میکنه و خوندنم بی فایده میشه؟

    • سلام اصل درس ها که معمولا هر سال یکی هست اما منبعی که وزارت بهداشت اعلام میکنه ممکنه فرق کنه برای هر درس. در نظر داشته باشید ظرفیت پذیرش پزشکی از این طریق خیلی کمه و مصاحبه هم داره. باید به اندازه قبولی پزشکی از طریق کنکور سراسری درس بخونید و زحمت بکشید. اگه میدونید شرکت مجدد در کنکور سراسری براتون به صرفه تر هست از اون طریق اقدام کنید بهتره.

  3. سلام، بعضی سایت ها نوشتن معدل دیپلم بالای ۱۷ بعضی ها نوشتن بالای ۱۸،،، بالاخره کدوم مورد قبوله؟ بالای ۱۷ شرایطش رو حتما داره؟

    • سلام مرجع اصلی سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران هست که معدل رو برای ثبت نام ازمون ۹۶ بالای ۱۷ اعلام کرده و ما هم در سایت مشاوران ۱۰۰ همین رو ذکر کردیم.

  4. سلام. من مدرک آزمون زبان msrt نمره ۵۰ دارم. برای این آزمون کافیه یا باید بالاتر باشه؟

    • سلام نمره ۵۰ هم قابل قبوله. برای شرکت در آزمون نیازی به مدرک نیاز نیست چون تا روز مصاحبه وقت دارید که مدرک زبان بگیرید.

  5. سلام می شه این آرمون رو بیش از یک بار داد؟ و اینکه برای لیسانس محدودیتی وجود نداره که از چه دانشگاهی بوده باشه؟ و اینکه اگر واحد های تحصیلی تموم شده باشن و فقط لاگ بوگ مامایی مونده باشه برای فارغ التحصیلی نمیشه ثبت نام کرد؟ ممنون می شم سوالاتم رو جواب بدید

    • سلام اگر شرط حداکثر سن مجاز رعایت بشه بیش از یک بار هم میشه در این آزمون شرکت کرد. برای شرکت در آزمون مهم نیست از چه دانشگاهی فارغ التحصیل شده باشید اما در مرحله مصاحبه ممکنه داورها به دانشگاه محل تحصیل شما هم توجه کنن.

  6. با سلام اگر معدل لیسانس بالای ۱۶ و از دانشگاه پیام نور باشه مشکلی پیش میاد ؟و اینکه معدل کل دیپلم۱۴باشه باز هم قبول نمیکنن؟

    • سلام شرط حداقل معدل دیپلم و معدل کارشناسی هر دو لازمه.

  7. امیر زمانی

    سلام.فرض کنید من ۴ سال درس خوندم و کارشناسیمو گرفتم.۲سال باید برم سربازی بعد بیام برای آزمون شرکت کنم؟۲۵ سالم میشه که چون محدودیت سنی داره؟!!

    • سلام اگر خدمت سربازی یا طرح اجباری رفته باشید تا ۲۷ سالگی مجاز به شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی هستید

  8. با عرض سلام و خسته نباشید.
    میخواستم بدونم این ازمون از لیسانس به پزشکی یا از لیسانس به پیراپزشکی هم امکان پذیر ؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدین.

    • مشاوران 100

      سلام خیر برای رشته های پیراپزشکی با آزمون باید کنکور شرکت کنید

  9. سلام خسته نباشید،من معدل لیسانسم ۱۴،۵ هست،هیچ راهی وجود نداره بتونم در آزمون پزشکی شرکت کنم؟اخه اگه به لیسانسمون علاقه داشتیم که همون رو ادامه میدادیم،شرط معدل واقعا مسخرس

    • مشاوران 100

      سلام خیر، شرط معدل یکی از شروط اساسی برای شرکت در آزمون کارشناسی به پزشکی است.

  10. سلام
    ببخشید من دانشجوی ترم یک هوشبری هستم میخاستم بدونم تا ۴ سال دیگ امکانش هست که کنکور لیسانس به پزشکی برداشته بشود یا خیر
    سوال دومم هم درباره تعداد شرکت کنندگان و تعداد قبولی ها هستش
    با تشکر

    • مشاوران 100

      سلام آزمون کارشناسی به پزشکی تا حالا ۱۰ دوره برگزار شده اما به طور قطع نمیشه گفت ۴ سال آینده همچنان برگزار میشه یا نه. تعداد قبولی های این آزمون زیاد نیست و هر سال حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر نهایتا قبول میشن.

  11. سلام،خیلی از سایت ها معدل دیپلم رو بالای ۱۸ گفتن و خودم هم که به سنا مراجعه کردم گفتن معدل دیپلم حتما باید بالای ۱۸ باشه،‌در صورتیکه خیلی جاها بالای ۱۷ هم میبینم مثل اینجا. از کجا میشه مطمئن شد که کدوم درسته؟

    • مشاوران 100

      ما در اینجا گفتیم ۱۷ یا ۱۸ چون بستگی داره اون سال چه شرط معدلی تعیین کنند. باید ببینید امسال یا سالی که شما قصد دارید در این آزمون شرکت کنید شرط معدل اعلام شده از طرف دانشگاه علوم پزشکی تهران چنده

  12. سلام این آزمون فقط لیسانس به پزشکی هست یا داروسازی و دندانپزشکی رو هم شامل می شود؟

  13. سلام آزمون لیسانس به پزشکی ۹۷ چه تاریخی برگزار میشه؟

    • مشاوران 100

      تاریخ احتمالی که دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرده خرداد ماه ۱۳۹۷ است.

  14. سلام موسساتی که برای آزمون لیسانس به پزشکی فعالیت دارند جزوه یا آزمون و … رو میشه معرفی کنید؟ با تشکر

    • مشاوران 100

      سلام، چند تا هستن مثل موسسه علوم و فنون معین، موسسه علوم پزشکی سنا و …

  15. سلام با قوانین فعلی محدودیت سنی برای آزمون لیسانس به پزشکی وجود داره. از طریق شرکت در کنکور سراسری میتونید.

  16. سلام میشه لطف کنید کتاب های رشته پرستاری برای کنکور رو معرفی کنید

    • مشاوران 100

      سلام برای ورود به رشته پرستاری باید از طریق کنکور سراسری تجربی اقدام کنید. کتاب های کمک درسی لازم برای کنکور تجربی در قسمت معرفی منابع سایت مشاوران ۱۰۰ معرفی شدن.