ریاضی کنکور تجربی : هشت مبحث آسان تر ریاضیات تجربی + بودجه بندی کنکور

درس ریاضی کنکور تجربی برای خیلی ها پاشنه آشیل شده طوری که از کنکور سال ۹۰ تا ۹۴ فقط حدود ۲۳۰۰ نفر توانستند درس ریاضی رو بالای ۵۰ درصد بزنند و میانگین این درس در این سالها ۶ درصد بوده یعنی اکثر داوطلب ها میانگین نتوانستند بیشتر از ۲ سوال از ۳۰ سوال ریاضی کنکور رو درست جواب بدهند. پس اگر بتونید حداقل مباحث آسان تر ریاضی که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد سوالات ریاضی کنکور رو تشکیل میدن خوب بخونید و به سوالاتش در جلسه کنکور جواب بدید رقبای خیلی زیادی رو پشت سر خواهید گذاشت و رتبه کنکور خیلی بهتر خواهید داشت. اگر بتوانید همین ۴۰ تا ۵۰ درصد ریاضی رو درست جواب بدید در صورتی که میانگین درصد سایر درس های شما در کنکور کمی بالاتر از این باشه به راحتی میتونید رشته های پرطرفدار دوره روزانه مثل پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی و … رو در خیلی از شهرستان ها قبول بشید.

مباحث آسان تر و بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی

علاوه بر این کسانی که دیرتر شروع می کنند و یا به دلایلی  وقت زیادی برای مطالعه کل مباحث ریاضی ندارند، بهتره به طور ویژه روی این ۸ مبحث تمرکز کنند تا درصد ریاضی خوبی در کنکور تجربی کسب کنند:

 

۱-ماتریس ریاضی کنکور 

معمولا هر سال یک تست درس ریاضی در کنکور تجربی از فصل شش ریاضی سال دوم یعنی ماتریس هست. در ده سال اخیر بجز کنکور سال ۹۰ و ۹۲ همیشه ماتریس یکی از سوالات ثابت درس ریاضی در کنکور تجربی بوده. ماتریس نسبت به خیلی از مباحث ریاضی ساده است و ارتباطی به سایر مباحث ریاضی نداره  بنابرین میتونید به طور مستقل بخونیدش. مخصوصا تست های ضرب و وارون ماتریس رو به طور ویژه کار کنید که تقریبا میشه گفت بیشتر از سایر مباحث ماتریس در کنکور سراسری ازشون سوال طرح شده.

 

۲-دنباله و تصاعد ریاضی کنکور

یک یا دو تست ریاضی کنکور تجربی از دنباله و تصاعد طرح میشه. البته چند ساله که سوالات این مبحث کمی سختتر از قبل شدن ولی باز هم با تست زدن زیاد و تمرین میشه بهشون جواب داد و هنوز هم جزو مباحث نسبتا ساده تر ریاضی هست و البته چون ارتباط و پیوستگی با سایر مباحث ریاضی نداره میتونید به طور مستقل این مبحث رو بخونید. تست های مربوط به جمله عمومی و مجموع جملات دنباله حسابی و هندسی رو خوب کار کنید.

 

۳-ترکیبیات و احتمال ریاضی کنکور

معمولا  بین ۲ تا ۴ تست (اغلب ۳ تست) ریاضی از فصل هفت ریاضی سال دوم، فصل یک ریاضی سوم و فصل یک ریاضی پیش هست، یعنی حدود ده درصد ریاضی. از این ۳ تست، یک تست همیشه از فرمول احتمال برنولی میاد و یک تست هم از احتمال همرنگ بودن یا نبودن مهره های خارج شده از کیسه یا جعبه. روی این دو مبحث از احتمال بیشتر تمرکز کنید. تست سوم هم الگوی ثابتی نداره و از سایر مباحث احتمال طرح میشه. ضمنا ترکیبیات هرچند خیلی کم ممکنه ازش مستقیما سوال بیاد اما چون پایۀ حل خیلی از سوالات احتمال هست لازمه که حتما روش کار کنید. احتمال ارتباط خاصی با سایر مباحث ریاضیات نداره و میتونید مستقل بخونیدش. در کل احتمال برای کنکور تجربی نسبت به خیلی از مباحث دیگه مثل هندسه و مقاطع مخروطی و … راحتتره پس حتما بخونید و روش مسلط بشید.

 

۴-آمار ریاضی کنکور

از آمار دو تست در کنکور مطرح میشه که معمولا یکیش ساده تره. آمار ارتباط چندانی با فصل های دیگه نداره و میتونید به طور مستقل این مبحث رو بخونید. رو بحث نمودار دایره ای و زاویه ها خوب مسلط باشید خیلی وقت ها یک تست ترکیبی از نمودار دایره و فراوانی نسبی یا مطلق میدن که با حل چند مثال میشه بهش جواب داد و بر این مبحث مسلط شد.

 

۵-لگاریتم ریاضی کنکور

مبحث لگاریتم خیلی ساده است و تعداد تیپ سوالاتی که از مبحث لگاریم در سال های اخیر مطرح شده محدود بوده و با تمرین و تست راحت میشه به سوال لگاریم در کنکور جواب داد. بعضی سالها سابقه داشته که حتی ۲ تست از لگاریم اومده. روی حل معادلات لگاریتمی بیشتر تمرکز کنید.

 

۶-انتگرال ریاضی کنکور

شاید خیلی ها فکر کنن که انتگرال از مباحث سخت ریاضی هست اما اگه سوالات کنکور سال های اخیر رو نگاه کرده باشید همیشه دو تستی که از مبحث انتگرال طرح میشه تیپ ثابت و قابل پیش بینی دارن (مثل مبحث احتمال که دو تست تیپ ثابتی دارن). برای انتگرال اگه فرمول های مشتق گیری رو بلد باشید و به اندازه کافی سوالات این تیپی انتگرال حل کرده باشید راحت میتونید این دو تست رو جواب بدید. یک تست از «انتگرال معین تابع دارای قدرمطلق یا جزء صحیح» میاد که لازمه اول بازه انتگرال گیری رو به چند بازه کوچکتر تقسیم کنید و در هر بازه جداگانه تابع رو از حالت جز صحیح و قدرمطلق خارج کنید و بعد انتگرال بگیرید. تست دوم هم «انتگرال نامعین» هست که جوابش رو بر حسب یک تابع مثل f در صورت سوال آورده و پرسیده که تابع f کدام گزینه است؟

حتما سوالات چند سال اخیر انتگرال رو حل کنید و ببینید که هر سال فقط کمی ظاهر سوال عوض میشه اما تیپ این دو سوال همیشه ثابت بوده و احتمالا خواهد بود. البته توجه کنید که برخلاف ۵ مبحثی که بالا توضیح دادم و ارتباط و پیوستگی خاصی با سایر فصل های ریاضی نداشتن و میشد مستقل خوند، مبحث انتگرال نیاز به این داره که حتما اول فرمول های مشتق گیری رو بلد باشید چون در واقع انتگرال گیری برعکس مشتق گیری هست.

 

۷-معادله و نامعادله ریاضی کنکور

معمولا یک تست نبستا ساده مستقیماً از این قسمت مطرح میشه. البته بعضی سالها مستقیماً تستی از این قسمت طرح نشده اما در حل تست های بعضی مباحث دیگه مثل کاربرد مشتق نیاز دارید که حل معادله درجه دوم رو بلد باشید.

 

۸-حد و پیوستگی ریاضی کنکور

از حد یک تست و از پیوستگی تابع چند ضابطه ای در یک نقطه هم یک تست در کنکور تجربی مطرح میشه. برای حد سوال حد معمولا نیاز به رفع ابهام با استفاده از قاعده هوپیتال یا هم ارزی دارید (معمولا هوپیتال). در قاعده هوپیتال باید از صورت و مخرج مشتق بگیرید پس لازمه که اول فرمول های مشتق گیری رو بلد باشید (فقط خود فرمول های مشتق گیری، نه کاربرد مشتق و سایر مباحث). این مبحث هم جزو مباحث نسبتا ساده ریاضیات کنکور تجربی است که با تمرین و تست کافی میتونید بهش جواب بدید. از مبحث مجانب به ندرت در کنکور تجربی سوال میاد پس اگر وقت کافی ندارید یا به درصد ریاضی بالا فکر نمی کنید می تونید از مجانب بگذرید اما توصیه میکنم که به هیچ وجه از دو تست حد و پیوستگی نگذرید.

با این هشت مبحث نسبتا ساده تر درس ریاضی میتونید حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد سوالات ریاضی کنکور تجربی رو جواب بدید. برای اطلاع از بهترین منابع کمک درسی ریاضی به صفحه منابع کمک آموزشی ریاضی کنکور سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید.

 

دو توصیه برای کسانی که ضعف ریاضی و وقت کمی دارند:

۱-اگه از اون دسته داوطلب هایی هستید که ب حدود ۲۰ درصد ریاضی در کنکور تجربی به رتبه و هدفی که در نظر دارید میتونید برسید و وقت ندارید خیلی از مباحث ریاضی رو بخونید توصیه می کنیم که اول فرمول های مشتق گیری یعنی فقط خود فرمول ها نه کاربرد مشتق و سایر مباحث، رو بلد باشید و بعد حداقل سه محبث احتمال، حد و پیوستگی و انتگرال معین تابع جز صحیح و قدر مطلق رو بخونید چون این سه مبحث هم جزو مباحث ساده تر ریاضی هستن و هم تیپ سوالاتی که ازشون طرح میشه هر سال ثابت هست. درست جواب دادن به تست های این سه مبحث در کنکور تجربی حدود ۲۰ درصد ریاضی رو برای شما تضمین میکنه.

۲-اما اگر جزو داوطلبانی هستید که به ۱۰ درصد ریاضی هم راضی هستید (مثل کسانی که یک ماه اخر تازه شروع به درس خوندن میکنن!) فقط مبحث احتمال به ویژه فرمول احتمال برنولی و سوالات احتمال همرنگ بودن یا نبودن مهره های خارج شده رو بخونید. مبحث احتمال معمولا هر سال ۳ تست کنکور رو به خودش اختصاص داده و جزو مباحث ساده ریاضی است و نیاز به پایه یا ارتباط و پیوستگی خاصی با سایر مباحث ریاضی نداره یعنی میتونید مستقل این مبحث رو بخونید. کسی که این سه تست رو بتونه درست جواب بده ۱۰ درصد ریاضی کنکور تجربی براش تصمین شده است. با این وجود  با مشاور درسی شما از وضعیت و جزئیات کار شما بیشتر خبر داره و در این زمینه بهتره با مشاور خودتون هم حتما مشورت کنید. اگر هنوز مشاور ندارید میتونید به صفحه رزرو مشاوره کنکور مراجعه کنید و از بین رتبه های برتر کنکور یک نفر رو به عنوان مشاور خودتون انتخاب کنید.

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۲ نظر


  1. سلام. برای آزمون های سه روز یکبار چه منابعی رو کار کنیم؟ کنکور های سال های قبل یا تست های کتاب کمک درسی که مشکل داشتیم؟ هردو؟ یا منبع خاصی دارند؟

    • مشاوران 100

      سلام اولویت کنکور نظام جدید ۴ سال اخیر باید باشه و اگر منبع اضافی لازم داشتید تست های تالیفی جامع کنکور یا ازمون های جامع سال های گذشته موسسات رو میتونید کار کنید چه برای درس ریاضی و چه سایر دروس.

  2. سلام برای ۵۰ زدن ریاضی توکنکور چه مباحثی رو باید مطالعه کرد

    • سلام فاطمه خانم. باید بیشتر از ۵۰ درصد مباحث رو بخونید تا بتونید حداقل ۵۰ درصد سوالات رو درست جواب بدید. مباحث دنباله و تصاعد، احتمال، آمار، معادله و نامعادله و حد نسبتا ساده تر از سایر مباحث هستند اما برای ۵۰ زدن کافی نیستند. بهتره مباحثی که تیپ سوالات مشخص و نسبتا ثابتی هر سوال ازشون در کنکور تجربی طرح میشه رو هم مطالعه کنید مثل تابع معکوس، معادله خط مماس بر منحنی، تعیین نقاط عطف، تابع مرکب و …
      در این مباحث حتما سوالات کنکور چند سال اخیر رو به دقت بررسی کنید اگه دقت کرده باشید تیپ سوال تقریبا همیشه ثابت هست.

  3. سلام خسته نباشید ممنون از وقتی که در اختیار ما میزارید من ریاضیم صفره برای درس فیزیک و شیمی هم مشکل ایجاد کرده میخواهم رتبه خوب هم بیارم راه حلی دارید که در این وقت کم ریاضی یاد بگیرم ممنون

    • مشاوران 100

      سلام اول مروری بر ریاضیات مقدماتی و پایه داشته باشید و بعد برای کنکور مباحثی که آسان تر هستند و نیاز به پیشینه خاصی ندارند یعنی با سایر فصل ها ارتباط زیادی ندارند رو بخونید مخصوصا مباحثی که سوالات با تیپ ثابت هر سال در کنکور دارند و حتما سوالات کنکور چند سال اخیر اون مبحث رو حل کنید.
      اگر با خواندن کتاب و کمک درسی مطالب براتون سخته و گنگ هست بهتره از فیلم آموزشی استفاده کنید.

    • سلام وقتتون بخیر من تازه میخواهم شروع ب خواندن بکنم وقت زیادی ندارم برای ریاضی میشود راهنمایی کنید؟

    • سلام راهنمایی در چه مورد دقیقا؟
      مطالب همین صفحه رو مطالعه کردید؟

  4. سلام ایا امکانش هست من فقط برای ریاضی امار بخونم؟ و امار درسه مستقلی هست؟

  5. ممنون از خدماتتون که اینقدر به فکره ما هستین

  6. سلام ممنون مقاله عالی و‌ کامل بود مشخصه که یه مشاور با تجربه و با سواد نوشته. واقعا عالیه

  7. Asal1950Asali@gmail.com

    سلام
    برای داوطلبی که مدنظر داره دندانپزشکی قبول شه درس ریاضی و فیزیک حدودا چند درصد باید بزنه؟

    • مشاوران 100

      سلام میانگین حداقل بالای ۵۰ باشه متوسط همه درس ها

  8. مبحث احتمالات چند درصد کنکور است؟

  9. سلام…مشتق جزو مباحث اسان ریاضی برای کنکور تجربی نیست؟ چند سوال از مشتق میاد؟

    • مشاوران 100

      سلام، از مشتق و کاربرد مشتق ریاضی در کنکور سراسری تجربی ۴ تا ۶ تست طرح میشه اما فرمول های مشتق در حل بعضی مسائل هوپیتال حد و پیوستگی و سوالات انتگرال هم کاربرد دارن.

  10. سلام
    از بین مباحث آسون ریاضی برای کنکور کدومشو بخونم که حداقل یک سوال درست جواب بدم ریاضیم صفر نشه؟ چون نمیرسم زیاد ریاضی بخونم

    • مشاوران 100

      سلام مبحث احتمال قسمت فرمول برنولی و همچنین سوالات همرنگ بودن یا نبودن مهره های خارج شده از مباحث نسبتا آسون ریاضی در کنکور تجربی هستن و هر سال هم پای ثابت سوالات کنکور بودن.

  11. سلام مباحث آسان کنکور برای همه درس ها رو هم میشه بگین



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *